DO 1 KM

Hradiště (545 m) – výrazný horský hřbet s krásnými loukami, skalnatým čelem a perfektní vyhlídkou na Litoměřicko a Roudnicko.
Kamýk (Malé hradiště – 455 m) – menší dvojče velkého Hradiště, vrcholek s čedičovými sloupci a pěkný výhled do Čech.

DO 3 KM

obec Hlinná – krásně položená, živá středohorská vesnice se spoustou zajímavých akcí.
obec Skalice – malebná místní část Poustevna a tajemná Hibschova jeskyně v lesích.
NPP Bílé stráně – litoměřické rodinné stříbro. Suchý a teplý opukový hřbet se spoustou vzácných rostlin a živočichů. Jeden z klenotů Českého středohoří a oblíbený cíl milovníků orchidejí.
PR Holý vrch – malebná skalnatá hradba nad Hlinnou s pěknými výhledy do kraje a výskytem konikleců.

DO 5 KM

Varhošť (638 m) – výrazný vrchol doplněný o rozhlednu s jedním z nejkrásnějších českých panoramat. Devět různých úseků Labe, Milešovka, Bukovka i Krušné hory jako na dlani.
Litoměřice – pokud jste zdaleka a v našem kraji poprvé, Litoměřice prostě nesmíte vynechat. Krásné historické město plné kultury, výborná galerie, krásné parky, tři malé pivovary a dokonalé kavárny!
Kamýk – pěkná vesnice se zříceninou hradu, obklopená ovocnými sady. Typické Středohoří, základna všech romantiků.
Plešivec (510 m) – velmi zajímavý kopec nad Kamýkem. Přírodní památka. Suťová pole, ledové jámy a opravená barokní poutní kaplička.
Křížová hora a Dlouhý vrch – výrazný hřeben a velká lesní plocha, která odděluje naše údolí od ovocnářského kraje kolem Ploskovic a Třebušína.

DOPORUČENÉ OKRUHY

1.ZAHŘÍVACÍ OKRUH PŘES HRADIŠTĚ (2,2 KM)

Mentaurov – Hradiště – rozcestí nad Hlinnou – hradišťské louky – Mentaurov

Seznamovací okruh pro mentaurovské nováčky. Prudké stoupání, vyhlídka z Hradiště, romantické louky a sešup zpátky na základnu.

Jdeme po žluté značce. Nejprve 300 metrů prudkého stoupání po úzké lesní pěšině. Pak dalších 600 metrů po rovině přes kamenné zídky. Jako odměna parádní výhled do Čech z bezlesého čela Hradiště (545 m).

Po žluté pokračujeme dál: 500 metrů z kopce směrem na Hlinnou s krásnými průhledy do jejího údolí.

Až dorazíme na dvoustopou kamenitou cestu, nedáme se doleva po žluté, ale zahneme doprava, po zelené naučné stezce. I tu však brzy opustíme, to když z ní (znovu doprava) odbočí cestička přes louky.

Trefíme se mezi dva výběžky lesa o po 350 metrech narazíme na žlutou, po které jsme se drápali na Hradiště. Stačí už jen seběhnout dolů…

2. HOLÝ VRCH A HLINNÁ (3,9 KM)

Mentaurov – louky na Hradišti (0,3 km) – Holý vrch (1,7 km) – Kundratická silnice (2,3 km) – Hlinná (3,4 km) – louky na Hradišti (4,1 km) – Mentaurov (4,4 km)

Dokonalé Středohoří – louky, meze, kamenné zídky a skalní step s konikleci

Z Mentaurova vystoupáme po žluté na hřeben Hradiště. Nahoře však značku opustíme a vydáme se doprava přes velkou louku, až narazíme na naučnou stezku “Hlinná – Kamýk”. Ta nás po kilometru dovede do jedinečné přírodní rezervace “Holý vrch u Hlinné”. To je vrchol (i nejvyšší bod – 577 m) naší cesty.

Zpátky pokračujeme po naučné stezce do Hlinné a dál směrem na Hradiště. Můžeme to samozřejmě vzít i přes jeho vrchol, ovšem zkratka vede zase přes louky – stačí se od rozcestí žluté a zelené trefit mezi dva proužky lesa na druhé straně. Pak už zbývá jen sestup do mentaurovského údolí.

3. PO ŽLUTÉ NA DLOUHÝ VRCH A ZPÁTKY PŘES LBÍN (7,1 KM)

Mentaurov – Skalice, rozcestí (1,3 km) – rozcestí Dlouhý vrch (3,9 km) – Lbín (5,7 km) – Mentaurov (7,1 km)

Romantika středohorských lesů a pastvin

Okruh začíná sešupem po žluté. Lesem k Pokratickému potoku a na kraj obce Skalice.

Odtud cesta stoupá podél hřebene Dlouhého vrchu až do 600 metrů nad mořem. To už se dostáváme na významnou křižovatku: dál po žluté nás lákají Staňkovice a krásné okolí Třebušína, doprava po modré Pohořany a Žitenice.

My se ale po modré vydáme doleva a přes romantickou krajinu pastvin a remízků dorazíme do Lbína. Půvabnou horskou vesničku doporučujeme projít po vedlejších uličkách!

Ze Lbína na Mentaurov už je to kousek. Po silnici kolem křížku, pozor v zatáčkách a dlouhou rovinkou až k naší věži.

4. PŘES HRADIŠTĚ NA VARHOŠŤ (10 KM)

Mentaurov – Hradiště (1 km) – Hlinná (1,7 km) – Kundratice (3,2 km) – Varhošť (5,7 km) – Lbín (8,7 km) – Mentaurov (10 km)

Desetikilometrový okruh, který vám ukáže typické České středohoří. Náročný nástup, dlouhé stoupání na Varhošť a odpočinkový závěr z Babin.

Z Mentaurova (430 m n. m.) se musíte vyškrábat po žluté na protáhlý hřeben, jehož čelo se jmenuje Hradiště (545 m) a je z něj výborný výhled na Litoměřice a velkou část dolního Polabí.

Žlutá značka vás povede dál, přes louky a pastviny na okraj obce Hlinná (450 m). Tady odbočíte na zelenou a vydáte se směrem na Kundratice.

Z Kundratic pokračujete po zelené na rozcestí Pod Varhoštěm (500 m) a z něj po žluté nahoru na Varhošť (638 m). Ze zdejší rozhledny si vychutnáte jeden z nejkrásnějších pohledů na Středohoří – od Milešovky až po Sedlo.

Žlutá značka vás ještě dovede k parkovišti, do Sedla pod Varhoštěm (545 m). Odtud pokračujte po modré na Babinské louky (610 m), pak po silničce dolů do Lbína (500 m) a dál zpátky na Mentaurov.

5. NEKONEČNÉ LESY NA DLOUHÉM VRCHU (11,5 KM)

Mentaurov – Skalice, rozcestí (1,3 km) – Skalice, Poustevna (1,7 km) – Hibschova jeskyně (2,4 km) – Křížová hora (5,5 km) – Dlouhý vrch (8 km) – rozcestí nad Skalicí (10,1 km) – Mentaurov (11,5 km)

Okruh přes masiv Dlouhého vrchu, na kterém nevyjdete z lesa. Ideální prostředí pro skautské bojovky.

Z Mentaurova seběhneme po žluté na Skalici a po silničce projdeme její horní část – Poustevnu. Kousek za autobusovou zastávkou narazíme na modrou a odbočíme po ní doleva. Čeká nás prohlídka jeskyně, potom cesta po vrstevnici kolem střelnice a nakonec prudký výstup na Křížovou horu (590 m) s parádní jižní vyhlídkou.

Odtud pohodová hřebenovka lesem na křižovatku žluté a modré a pak pomalý sestup po žluté směrem zpátky na Skalici.

Pokud nechcete až do Skalice a domů stejnou cestou, odbočte 100 metrů pod rozcestím “Lbín – nad srub. táborem” doprava a seběhněte rovnou dolů k potoku. Pak už jen poslední kopeček a jste na Mentaurově.

6. PŘES BÍLÉ STRÁNĚ DO LITOMĚŘIC (5,5 KM) A ZPÁTKY PŘES MOSTKU A ŽITENICE (7 KM)

Mentaurov – Skalice (2 km) – NPP Bílé stráně (2,7 km) – Litoměřice Horní nádraží (5,5 km)

Celodenní výlet: ranní procházka přes Bílé stráně, přes den krásné Litoměřice a odpoledne zpátky přes kopečky.

Ke Skalici se jde po žluté, ale jak zahlédneme vesnici, půjdeme prostě nejkratší cestou. Z návsi pokračuje červená do romantického údolí Pokratického potoka a my se můžeme rozhodnout, zda dáme přednost jemu, nebo prohlídce národní přírodní památky Bílé stráně (horní, neznačená cesta, rovně z návsi).

Tak jako tak dojdeme nakonec do Litoměřic. Červená značka nás zavede k Hornímu nádraží, odkud je to už jen kousek do historického centra (jednoho z nejhezčích v Čechách).

Litoměřice Horní nádraží – Mostná hora (1,1 km) – Kočka (2,2 km) – Žitenice (3,4 km) – Skalice náves (5,4 km) – Mentaurov (7 km)

Ať bude naše zpáteční cesta začínat na náměstí nebo zase na Horním nádraží, stačí se podívat vzhůru, vyrazit za nosem a za chvíli jsme na Mostce. Je jen na nás, jestli navštívíme rozhlednu, nebo půjdeme rovnou dál. Modrá značka nás povede ke skalnímu útvaru Kočka (pěkný výhled!) a dál do Žitenic.

Projdeme západní část vesnice, v které se zastavil čas, navštívíme Loretu a možná si všimneme, že jsme na nejteplejším místě v Čechách. Na rozcestí si vybereme levou silničku a po ní se vrátíme do Skalice. Odtud už je to na Mentaurov kousek.